štvrtok 18. júna 2015

Prvé kolo prijímačiek na 2.LF - test z bio, chem a fyz

Takže ahoj ahoj! Dnes si povieme o prvom kole prijímačiek na 2.LF, konkrétne o teste z biológie fyziky a chémie. O teste všeobecných predpokladov zasa nabudúce. Nečakala som, že sa tak rozpíšem, preto som pôvodne jeden článok musela rozdeliť na dva.


Moje ráno v deň D bolo ako vystrihnuté z nočnej mory, to vám poviem. Vstala som o piatej (áno, dobre vidíte, o piatej) a celá som sa od stresu klepala. Teda, mohlo to byť spôsobené aj nedostatkom spánku a Red Bullom, ktorý som do seba posledné dva týždne liala ako džús... Nie som práve flegmatik a strašne som sa bála, že mi za tých pár hodín, ktoré zostávali do prijímačiek niečo podstatné ujde. Aby som bola úprimná, nebola som v to ráno ešte naučená celú optiku, čo je asi 80 otázok. Nakoniec som na prijímačkách mala z ráno prebraných otázok asi dve. Aspoň môžem povedať, že ranné mučenie neprišlo nazmar. :D

Takže od piatej som sedela celá zdesená nad modelovkami a pohla som sa, iba keď ma tato nekompromisne zavolal na raňajky. Dala som sa nahovoriť na kúsok nejakej štrúdle, ktorú som následne trpko ľutovala. Pretože až v prijímačkový deň som plne docenila príslovia "mať žalúdok ako na vode" alebo "jedlo mu rastie v ústach"...

O 12:00 mi oficiálne začínali testy vo Veľkej posluchárni v Motole. V papieroch dostanete napísané, že na registráciu tam musíte byť najmenej polhodinu pred začiatkom. Toto je buď totálne trolenie od fakulty, alebo prehnaná opatrnosť. Prikláňam sa ale skôr k druhému. :D Všetci uchádzači sme tam spotení a vydesení v dusnej chodbe stáli aj hodinu, aby sme náhodou nezmeškali niečo podstatné. Ale nebolo čo. Myslím, že sme tak dlho čakali kvôli ľuďom, ktorí mali prijímačky ráno o 8:00 a trochu sa im to natiahlo. Okolo dvanástej sa konečne niečo začalo diať. Celý dav sa vrhol k dverám, kde sa registrácia konala, všetci rýchlo hľadali svoje občianske preukazy, maturitné vysvedčenia a pozvánky. Jeden človek nám vždy pri dverách skontroloval, či všetky tieto veci máme, a druhý sledoval, či sa každý podpísal tam, kde sa mal. Tí, ktorí boli vybavení, si mohli ísť sadnúť do Veľkej posluchárne. Ja som strategicky zvolila miesto skôr vyššie a hlavne v rohu, aby som aspoň z jednej strany nikoho nemala.

Keď sa celá prednášková sála zaplnila, začali nám dávať pokyny. Samozrejme, predtým nevyhnutná otázka, či niekto nepotrebuje ísť na toaletu. Všetci sa  začali ošívať a s nádejou pozerať na dvere, ruku ale nezdvihol nikto. Vysvetlenia, čo máme kde nalepiť, kam smieme písať, čo kedy podpísať, a ako vypĺňať odpoveďový hárok nám boli podané na úrovni pre päťročné deti, čo som nesmierne kvitovala. Bola som si totiž takmer istá, že pokazím nejakú formálnu vec, kvôli ktorej mi nebude uznaný celý test. Nakoniec sa ale k môjmu obrovskému prekvapeniu žiadna katastrofa nekonala. Čiže, žiaden strach budúci uchádzači. Aj tá najblbšia otázka týkajúca sa testu vám bude zodpovedaná (aj keď s úškrnom). Nakoniec som všetku byrokraciu dotiahla do zdarného konca, až na jednu vec... Keď nám začali vysvetľovať, že môžeme písať do odpoveďového hárka iba čiernym perom a žiadnym iným, znepokojene som zaregistrovala, že všetci majú ktovieodkiaľ rovnaké čierne perá... okrem mňa. Spolusediaca mi s rehotom vysvetlila, že som si tento skvost mala zobrať pri zapisovaní sa pri vchode. Tak som teda so suverénnosťou sebe vlastnou zdvihla ruku a prerušila som pána pri výklade s tým, že ja som si to čierne pero zabudla vziať. Iba si rezignovane povzdychol a podal mi svoje. :D

Okolo pol jednej sme sa konečne dostali k samotnému testu. Skladá sa zo 75 otázok - 25 z chémie, 25 z biológie a 25 z fyziky. U mňa v tomto poradí. Hodnotí sa len to, čo napíšete do odpoveďového hárku. Preto ho vypĺňajte opatrne, hoci máte možnosť opravy. Za každú správnu odpoveď dostanete 2 body, za nesprávnu odpoveď sa body NESTRHÁVAJÚ. Celkovo teda môžete z tohto testu získať 150 bodov. Za správne zodpovedanú otázku sa ráta iba tá, kde ste zaškrtli presne tie možnosti, ktoré ste zaškrtnúť mali. Ak ste teda zaškrtli len odpoveď a), pričom správna odpoveď mala byť a) aj b), máte nula bodov. Alebo naopak, ak ste zaškrtli odpoveď a) aj b) ako správnu, a správna mala byť iba a), opäť nula. Chápeme sa? Kto nechápe, nech napíše, rada mu to vysvetlím znova :D

Čo sa týka zloženia testových otázok verzus modelovky... Podľa môjho skromného odhadu je to 8:1:1.
8 - presne tie isté otázky z modeloviek, maximálne tak poprehadzované odpovede
1 - otázky z modeloviek tie isté, ale mierne odlišné odpovede, prípadne odpovede sú kombináciou odpovedí z viacerých otázok
1 - úplne nové otázky, alebo podobné otázky s novými a prekvapivými odpoveďami

(Tu by som rada spomenula hliník, na ktorý som počula veľa sťažností. Jedna z možnosti bola: Hliník je ťažší ako 13kg/dm3. Ja som na odpoveď prišla celkom logicky a to spôsobom, že keď je hliník jeden z najľahších kovov, ako by teda mohol vážiť až 13 kg na jeden liter objemu? Naozaj, ani úplne nové otázky nie sú nič ťažké, ak ovládate stredoškolské učivo. Čiže žiadna panika :D)

V príkladoch z fyziky aj chémie sú v drvivej väčšine iné čísla ako v modelovkách (čiže žiadne učenie sa naspamäť bez chápania!)
Vidíte teda, že sa naozaj oplatí si modelovky objednať a pekne sa ich naučiť. Žiadne také: "Ja viem dobre chémiu/fyziku/biológiu, nepotrebujem z nej modelovky. Je neoceniteľné, keď viete, akým štýlom sú kladené otázky a čo môžete čakať.

Čo sa týka zloženia otázok, ja som mala z chémie možno tri príklady na výpočet, z fyziky tiež tak štyri a z biológie len jeden príklad na genetiku. Ostatné bola teória alebo vzorce. Biológia ma neskutočne naštvala, pretože v modelovkách tvorí genetika dobrú tretinu otázok a vedela som ju najlepšie.

Kvôli tým pár príkladom, ktoré sa objavujú v modelovkách je dôležité naučiť sa deliť a násobiť bez kalkulačky. (Jej prítomnosť sa na prijímačkách považuje za pdvádzanie.)

Na vyriešenie 75 otázok a vyplnenie odpoveďového hárka máte 75 minút, čo vôbec nie je zlé. Na vyplnenie odpoveďového hárka odporúčam rezervu asi sedem minút, malo by to stačiť aj pre tých pomalších. Ak patríte medzi tých, ktorým v strese nestačí ani päť papierov na výpočty, skúste si pred prijímačkami natrénovať trochu tesnejšie písmo. Papiere sme nedostali žiadne, nemohli sme si ani vytiahnuť svoje. Jediné miesto, kde môžete písať výpočty je zadanie testu. Tam ale nie je veľa miesta, čo mne osobne prekážalo. Ináč mobily sú počas celých prijímačiek v taške, piť môžete kedy chcete. Za podvádzanie sa okamžite vyhadzuje.

Ja osobne som nakoniec získala solídnych 136 bodov, čo zodpovedá 68 správnym otázkam. Ak si teda nie ste istí pri pomyslení na test všeobecných predpokladov, poriadne sa naučte modelovky, aby ste v prvej časti testu nazbierali body.

Po teste z biológie chémie a fyziky nasleduje prestávka 20 minút a po nej test všeobecných predpokladov, o ktorom napíšem v ďalšom článku.

Otázky, pripomienky a vaše skúsenosti z prijímačiek v komentároch iba vítam! :D

10 komentárov:

  1. Ahoj, v prvom rade gratulujem k prijatiu. Chcela by som sa opýtať, z akých kníh alebo materiálov (okrem modeloviek) si sa pripravovala? Skúšala si prijímačky na medicínu aj u nás?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ahoj, nebola som na iných prijímačkách ako na 2.lf, určite ešte niekde budem spomínať aj dôvody. A čo sa týka materiálov, na ne príde v samostatnom článku najneskôr o týždeň :)

      Odstrániť
    2. Takže si nemala žiadnu školu v zálohe? Na článok sa už teším :)

      Odstrániť
    3. Zálohy som síce mala, ale všetky v Česku. A po prijatí na dvojku som sa k iným prijímačkám ani nepriblížila :D

      Odstrániť
  2. Moc hezky jsi celé přijímačky shrnula :) (už jsem ti psala v prvním článku, že jsem na těchto přijímačkách byla taky:)). Jenom chci poznamenat, že za genetiku jsem byla strašně naštvaná taky, protože se všude psalo, že největší důraz bude kladen na genetiku a na člověka, tak jsem si modelovky prošla dvakrát a genetiku ještě večer před písemnýma potřetí, pro jistotu... a pak jedna otázka, ach jo! :D Míša

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Mám určité zvláštne okno, skoro si nepamätám čo na tej biológii bolo, každopádne si pamätám čo tam skoro nebolo - a to človek a genetika. Veď toto, bola som pomaly naspamäť naučená Kočárkovu genetiku a nič z toho :D

    OdpovedaťOdstrániť
  4. možem sa opýtať kde si hovorila o podobnosti otazok na teste s modelovkami .. kde si nasla najvacsie nezhody alebo uplne ine otazky ? dakujem

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Biológia - tam sa to všetko točilo okolo modeloviek, najhoršie čo bolo nové bolo napríklad že zmixovali dohromady dve typovo rovnaké otázky. Chémia - tie príklady na koncentráciu a tak mali všetky zmenené čísla. Potom sa pri nejakom prvku sa pýtali, že či tú nejakú hmotnosť na kg XX. To ma najprv zarazilo, ale keďže myslím že išlo o hliník a tá hmotnosť bola skoro taká vysoká ako má zlato, došlo mi to. Na fyzike boli nejaké dva tri príklady, ktoré síce boli typovo podobné tým z modeloviek, ale v záverečnom kroku bolo namiesto prúdu vyrátať napätie. Hlavne sa na fyzike nauč to odvodzovanie jednotiek, sú na to strašne zaťažení, Každopádne teória bola vo fyzike presne presne tá istá, A že o tom viem svoje, kapitolu s jadrovou fyzikou som bola len našprtaná. (a bolo takých viac) :D Držím palce

      Odstrániť
  5. ahoj :) Prosím ťa čerpala si aj z iných materialov ako z modeloviek na 2.LF ? Ja sa učím iba tie:( Maturovala som z biológie a chémie ale pred dvoma rokmi. Tak hádam to dám

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Nie, vlastne ani nie :D
      Len som sa to nadrtila naspamäť ako magor, a keď som niečo fakt nechápala, tak som si k tomu niečo prečítala na wiki. Alebo niekedy aj nie :D
      Hlavne pozor na zmenené čísla v príkladoch a bude to v pohode.

      Odstrániť