nedeľa 21. júna 2015

Prvé kolo prijímačiek na 2.LF - test všeobecných predpokladov

Takže, opäť vás zdravím a opäť sa mi nechce vymýšľať kvetnatý úvod, takže hneď plynulo nadviažeme na predchádzajúci článok.

Po prestávke, cez ktorú som do seba natlačila polovicu banána v snahe dodať mozgu nejaký cukor, sme sa všetci opäť usadili vo Veľkej posluchárni a napäto sme čakali na test všeobecných predpokladov. Zasa prišli nejakí ľudia, ktorých tváre ani tituly si nepamätám a vysvetlili nám princíp testu. Dokonca na prezentácií.


Test všeobecných predpokladov má  slúžiť na vyselektovanie "cvičených opičiek", ktoré sa iba tupo naučia modelovky naspamäť a nemajú žiadnu pohotovosť ani logické uvažovanie. Ja si teda myslím, že študent medicíny síce musí byť pohotový a logický, ale na druhej strane by mal  mať aj disciplínu a výdrž cvičenej opičky. Pretože na medicíne musíte učivo najskôr pochopiť, ale potom sa ho aj nadrtiť. Tým pádom má 2.LF skvelý systém - logickí a inteligentní flákači pohoria na modelovkách, opičky na všeobecných predpokladoch.

Tu by som rada podotkla, že test všeobecných predpokladov na 2. LF si tvorí sama fakulta a teda sa tento test líši od všetkých ostatných. Fakulta tiež nezverejňuje testy z predchádzajúcich rokov, a takisto žiadne vzorové. Na internete sa sem-tam nájdu kúskovité informácie o testoch od bývalých uchádzačov, ale to je všetko. Ja som teda bola taká zaneprázdnená modelovkami, že som všeobecné predpoklady vôbec neriešila. Niektorí vravia, že im pomohlo, keď si vyriešili pár testov všeobecných prepokladov na medicínu v Brne. Ja teda neviem. Podľa mňa sa test v pohode dá zvládnuť aj bez prípravy.

Aby sme sa konečne dostali k pointe článku :D
Test všeobecných predpokladov pozostáva zo šiestich typov úloh, má 25 otázok a na jeho vyriešenie máte presne 45 minút. Tie úlohy sú vlastne dosť jednoduché, a mať minút napríklad 75, test dá každý na plný počet bodov. Zmyslom testu teda je, aby ste všetky úlohy NEstihli a fakulta otestovala vašu schopnosť pracovať pod tlakom. Ak teda úlohy riešiť nestíhate, žiadnu paniku. Ostatní sú na tom veľmi podobne. Pozitívnou správou je, že z piatich možností, čo máte na výber, je vždy len jedna správna. Za nesprávnu odpoveď sa body nestrhávajú. Za jednu otázku môžete získať 3 body, tým pádom si menej pripečení už spočítali, že 25 otázok po 3 body sa rovná 75 bodov - plný počet. :D
A opäť je zakázané používať kalkulačky. Ja som sa to dozvedela až tri minúty pred testom...

1. časť - Nájdi podobný obrázok
Na ľavej strane máte jednoduchý čierny obrys nejakého obrázka, napravo od neho je šesť takmer identických. Z tých šiestich, na prvý pohľad rovnakých obrázkov máte vybrať jeden presne taký istý, ako bol ten vľavo. Skôr než sa začnete smiať, že takéto úlohy ste riešili naposledy v škôlke, tie obrázky sú si neskutočne podobné a rozdiel je v maličkých detailoch. Až tak, že som si na začiatku myslela, že je to nejaký chyták a že tie obrázky sú všetky úplne rovnaké :D

2. časť - Výrez z obrázka
Opäť naľavo pôvodný obrázok, napríklad nejakého tkaniva a napravo šesť výrezov z neho. Každý z iného miesta na obrázku. Päť z výrezov je len veľmi, veľmi podobných, šiesty naozaj pochádza z obrázka. Mne teda tieto prvé dve cvičenia vôbec nesadli, nie som až taká dobrá v detailoch.

3. časť - Výroková logika
Myslím, že na tejto časti som nachytala najviac bodov. Máte text zhruba na pol strany. Týka sa väčšinou zložitých vecí súvisiacich s ľudským telom - napríklad hormónov, a je napchaný informáciami. Potom máte napríklad uvedené výroky označené číslami 1,2,3. A máte už spomínaných päť možností, ktoré môžu byť formulované takto:

a) Výroky 1 a 2 platia, výrok 3  neplatí.
b) .....

Chápeme sa? Jedna vec, na ktorú si treba dávať pozor je, že napríklad výrok 2 môže byť správny (pretože ste sa o tomto hormóne učili a jednoducho to viete), ale nemôžete ho vyvodiť z predchádzajúceho textu. V tom prípade sa výrok ráta ako neplatný.

4. časť - Jednoduché matematické úlohy
Väčšinou zadania súvisia s medicínou, ale stačí zapojiť trochu zdravého rozumu. Zmiešavanie roztokov, trojčlenka, vedieť vypočítať dávkovanie lieku z údajov. Matne tušiť, že ak je v zlomku čitateľ väčší ako menovateľ, celý zlomok je väčší ako 1. V príkladoch opäť musíte zapojiť logiku, aby ste sa vyselektovali zbytočné údaje, ktoré sú tam na to, aby vás zmiatli. Mne sa táto časť testu spolu s výrokovou logikou zdala celkom príjemná.

5. časť - Čítanie z grafov
Táto časť na prvý pohľad určite vyzerá zo všetkých najpôsobivejšie.
Zložité grafy a diagramy, z ktorých máte určiť, ktorý výrok platí, prípadne ktorý neplatí. Na to tiež pozor! Grafy nie sú až také hrozné. Lenže ten prvotný šok, keď vidíte zložitý počmáraný graf (prípadne dva) a netušíte, kde v ňom máte hľadať daný údaj fakt stojí za to. Každopádne je možné, že len ja som bola z toho taká mimo, pretože som veľa grafov v živote nevidela.

6. časť - Debilné útvary v kocke :D
Tieto úlohy som nenávidela už ako dieťa a asi ich budem nenávidieť až do smrti. Naľavo je kocka s nejakým skrúteným útvarom vo vnútri a napravo je identická kocka, len z iného pohľadu. Máte určiť, či je to pohľad zľava, sprava, zdola, zhora alebo zozadu. Niekomu tieto úlohy idú ako nič, hneď si tú kocku vedia v hlave otočiť. Iní (ako ja), nemajú priestorovú predstavivosť a poriadne ani netušia, či to vôbec je tá istá kocka. A akoby toto otáčanie samo o sebe nebolo zložité, strany sú označené písmenami zľava - l,  sprava - p, zozadu - z, zhora -h, zdola - d. Počula som pár ľudí, ktorí sa sťažovali, že aj keď si kocky v hlave otočiť vedeli, zmiatli ich tie písmenká a aj tak označili zlú odpoveď. Ja som kocky nakoniec vyriešila, ale nemôžem s istotou povedať, že som mala dobre ani jedinú.

Ako teda riešiť test všeobecných predpokladov?
No v prvom rade nenechať žiadnu odpoveď nezaškrtnutú. To je jedno, že ku koncu tipujete. Keďže sa vám nestrhávajú body za zlé odpovede, nie je čo riešiť.
Existujú všeobecne dve stratégie, ako si poradiť s testom.

Tou prvou je, že idete na úlohy pomaly a metodicky, vyriešite ich napríklad 15 z 25 a zvyšné natipujete. S tým, že viete že tých 15 máte s veľkou pravdepodobnosťou dobre, pretože ste si s nimi dali čas.

Druhú stratégiu som zvolila ja. So žiadnou zo svojich odpovedí som si nebola na 100% istá, vždy tak maximálne na 80. Pri kockách ani to. :D  Na druhej strane som ale išla celkom rýchlo a stihla som vyriešiť všetky príklady. Len tak pre zaujímavosť, nakoniec som mala správne vyriešených 15 úloh, čo je mierne podpriemerný výsledok u uchádzačov, ktorí postúpili do druhého kola.

Týmto by som ukončila sériu prijímačkových článkov. Potrebujem vedieť, o čom by ste chceli, aby som písala. Môj harmonogram prípravy na prijímačky, moje učebnice? Píšte do komentárov.

P.S. Z toho, čo som si písala s ostatnými prijatými som zistila, že všetci idú na striedavých vlnách paniky a nadšenia. Som naozaj jediná, ktorá má neskutočnú poprijímačkovú apatiu a depresiu? :/
Nechce sa mi vstať z postele, nič ma nezaujíma a mám stále zovretý žalúdok. Tak som sa predsa mala cítiť PRED prijímačkami, nie po nich.






10 komentárov:

  1. Posílám svůj nový blog... :) http://denikmedickylf3.blogspot.cz

    Taky jsem testy všeobecných předpokladů vyřešila tvým způsobem... Co jsem věděla, že nepůjde hned (anebo vůbec:D), jsem přeskočila, na konci jsem dvě otázky tipovala. Na to, jak jsem se toho bála, to nakonec dopadlo docela dobře. :)

    Možná to chce si pořádně odpočinout, přece jenom to byly velké stresy, zkusit nad tím chvíli nepřemýšlet (i když sama vím, že to moc nejde, pořád si říkám, jestli nebudu za největšího debila) a dělat jiné věci. Na to se toho bát bude času dost. :)

    Ráda bych si přečetla, jak u tebe probíhala maturita. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ahoj, hneď sa idem pozrieť na blog, som rada že zistím, ako to vyzerá na 3. LF :) Práveže problém je, že v tej depke nemám ani len silu sa báť budúceho ročníka :D :D

      Odstrániť
  2. Ahoj, máš to fakt bezvadně shrnuté ;) My ten test studijních předpokladů psali jako první a až pak ten znalostní, což mne docela rozhodilo, přecijen to byl docela masakr (v tom časovým presu jsem zkazila i hmotnostní zlomek, ach jo!). Naštěstí to pak byly fakt jenom modelovky.
    Jinak u té výrokové logiky jsem měla někdy pocit, že autor toho článku si to vůbec nepromyslel a v každý druhý větě vyvracel tu předchozí. To bylo pěkně matoucí :D.
    Jinak zkus si třeba zasportovat, abys uvolnila to napětí :) Užij si pěkně prázdniny, myslím, že to pak budeme mít pěkně nabité! ;D :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ahoj, prepáč že som ti na komentár k minulému článku neodpovedala, nejako som ho prehliadka alebo čo... Hneď idem pozrieť na tvoj blog, som rada, že si budeme môcť povymieňať dojmy :)

      Odstrániť
    2. A áno, aj ja som mala pri výrokovej logike pocit, že si tie vety protirečia :D

      Odstrániť
  3. Ale aj tak tie testy bio, fyz a chem tvoria vacsinu bodov ze? A neviem ci som si len nevsimla, ale ako dlho trval ten test?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. 150 bodov za bio chem a fyz dokopy - na to bola hodina. 75 bodov za test všeobecných predpokladov - 45 minút.

      Odstrániť
  4. Ahoj, chci se jen zeptat... měla jsem pocit, že jsem u tebe někde viděla odkaz na test všeobecných předpokladů... ale teď ho nemůžu najít.... mohla bys mi ho sem hodit?
    Děkuju :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja už netuším kde bol... Skús sa pohrabať v článkoch o priprave na prijímačky, nie je ich tak veľa ;)

      Odstrániť
  5. Ahoj chcem sa opytat, niekde som citala, ze bez prijimaciek sa da dostat na medicinu, ak si mal na strednej priemer do 1,2. Je to tak? a ak ano je to priemer celkovo spolu styri roky ci v kazdom roku samostatne nemoze byt horsi priemer? dakujem

    OdpovedaťOdstrániť