piatok 22. júla 2016

Neohrozená zdravotníčka - časť prvá

Keďže takmer každý medický bloger v týchto časoch píše manuály pre prvákov, prípadne spomína na predmety či na skúškové, rozhodla som sa aj ja konečne napísať edukatívny článok...

Dobre ste sa vystrašili, čo? :D Radšej vám napíšem o prvých dvoch týždňoch mojich prázdnin.

Dve slová, moji drahí: Camp Wonderland. Jedná sa o detský letný tábor s hodinami angličtiny pre malých snobov s premotivovanými rodičmi. Za dvanásť dní si váš rozmaznaný zmrd zlepší angličtinu, nájde veľa priateľov (aj medzi živočíšnymi druhmi ktoré obývajú chatky) a vypestuje železný žalúdok na našej strave. Jednoducho zažije najlepší tábor svojho života pod dozorom „native speakers“ ako učiteľov a bývalých camperov ako animátorov. Samozrejme zodpovedná (a sexy) zdravotná sestra Lienka nesmie chýbať. A toto všetko za cenu ktorá zodpovedá len polovici vašej obličky. Ledviny.

Ako sa vlastne naivná prváčka stala jediným pracovníkom zodpovedným za zdravie päťdesiatich deciek vo veku od deväť do sedemnásť rokov? S hrdosťou vám najprv musím oznámiť, že súčasťou Campu som od svojich dvanástich rokov nepretržite. Najskôr ako malý snob, posledné dva roky ako animátorka. Trochu potrhlá a zmätená, napriek tomu obľúbená. Tento rok som znova ašpirovala na túto pozíciu, pretože leto bez Campu sa mi už ani neráta. Na moje veľké prekvapenie mi vedúci odpísal, že by ma síce veľmi rád znova privítal ako animátorku, tento rok mu však chýba zdravotníčka s dostatočnou kvalifikáciou a slušnou angličtinou. 

Neváhala som ani sekundu a nadšene som súhlasila. Nad tým, že moja kvalifikácia spočíva v skúške z prvej pomoci a zápočtu z ošetrovateľstva som sa vôbec nezamýšľala. Moja prvá naozajstná práca ako „doktorky“! Bez dozoru, za slušný plat a na mojom najobľúbenejšom prázdninovom mieste... Už som sa videla ako obväzujem boľavé kolienka, dôležito podávam lieky, dohadujem sa s kuchárkami o diétach a všetko to robím s úsmevom a svätou trpezlivosťou. Hotová Matka Tereza.

Moja prvá úloha bola nakúpiť lieky, ktoré sa budú používať počas všetkých troch turnusov (ja som bola zdravoťáčka iba na prvom, to je môj tradičný). Hupsla som na bicykel a pobrala som sa do lekárne, stačí mi predsa sedliacky rozum. Nejaké obväzy, leukoplasty, pinzetu na kliešte. Niečo na bolesť, niečo na sranie, niečo proti sraniu. Dezinfekcia, niečo na štípance, niečo na hrdlo, bla bla... Nakoniec som s pomocou pani magistry prišla na všetko, čo by deti mohli na tábore potrebovať, naložila som to do sestrinej plastovej krabice od LEGA a hybaj do Campu. (Moja krabica sa neskôr stala legendou medzi všetkými campermi a mojím poznávacím znamením :D)


Prvá vrstva liekov v slávnej krabici
                                              

Ešte pred začiatkom samotného tábora bol takzvaný „orientation weekend“, na ktorom sa spolu zoznámili všetci učitelia, animátori a jedna sestra. Máte asi predstavu, ako prebieha taký zoznamovák. Modelové hodiny a aktivity bez alkoholu cez deň, aktivity s alkoholom večer.  

Prostredie vyzeralo ako vždy. Malá chatová oblasť do ktorej sa dá sotva trafiť, obklopená lesmi a prakticky bez signálu. Proste ideálne na prípadnú navigáciu záchranky. Chatky sú tam typické horské so šikmými strechami z plechu ktorý neustále škrípe, s chýbajúcimi okenicami, hnusnými kúpeľňami a obývané rôznymi živočíšnymi druhmi. V jednej chatke je zvyčajne umiestených päť-šesť uvrieskaných detí a jeden zúfalý animátor. 


                                     


Ja ako „Camp nurse“ som mala tento rok celú chatku (dokonca s chladničkou!) pre seba a iba občas u mňa na hornom poschodí smeli spávať choré deti. Myslela som, že je to bohvieaká výhra, avšak hneď prvá osamelá noc ma vyviedla z omylu. Najhlučnejšia chladnička na svete bola umiestená asi dva metre od mojej hlavy a nemohla som ju vypnúť, pretože bola plná liekov (a alkoholu). Okenice strašidelne vŕzgali, plech škrípal akoby ho mučili a okolo ucha mi neodbytne lietali moji dvaja jediní spoločníci – nočný motýľ a komár. Prvý mi v pravidelných intervaloch lietal do tváre a druhý cical o dušu spasenú. Títo dvaja si zrejme zaumienili, že mi budú robiť spoločnosť počas tábora, lebo ani napriek mojej najlepšej snahe sa mi ani jedného nepodarilo počas celých dvoch týždňov zabiť ani vyhnať. Zato s pavúkom, ktorý na mňa dlhou nožičkou priateľsky mávol v sprche, som sa rýchlo porátala.


Počas orientation sme si varili sami, čudujem sa že pri tej hygiene ešte žijeme
                             

Okrem hmyzích spoločníkov by vás z "orientation" mohol ešte zaujímať rozhovor s vedúcim, počas ktorého mi vysvetlil moje povinnosti. Mojou úlohou bolo postarať sa o všetko nepredvídateľné, čo sa v Campe vyskytne po zdravotnej stránke, prinajhoršom zavliecť malých pacientov na pohotovosť. Dúfala som, že k najhoršiemu nedôjde. Ha. Vyzbierať zdravotné prehlásenia a kartičky poistencov od rodičov, zistiť kto má alergie, choroby, aké berie lieky a dávať pozor aby ich užívali. Pohoda. (Neskôr som zistila aké sú decká hlúpe.) Dohadovať sa s kuchárkami o stravovaní celiatikov a alergikov, ale zároveň aj vegetariánov, vegánov a všetkých ostatných -ov. Už z minulých rokov som vedela, že kuchárky sú príjemné asi ako dikobrazy, fakt som sa na túto povinnosť tešila. Každý večer obehnúť všetkých dvanásť chatiek a skontrolovať deti po fyzickej a psychickej stránke. Zapisovať si každý problém a každý liek, ktorý som naň podala. A nakoniec moja najhoršia nočná mora... Kvôli výletu do Rakúska vyzbierať na začiatku Campu všetky pasy, dať ich do zakladača a starať sa o ne po celý čas. Niesť ich autobusom do Rakúska a z Rakúska a nestratiť ich pritom. Fakt som sa menej bála, že budem musieť nejakému dieťaťu poskytovať KPR, ako toho, že stratím jeho pas. Už len kvôli tej pravdepodobnosti. Vedúci hovoril a hovoril, ja som prikyvovala a prikyvovala a obaja sme sa tvárili mierne skepticky nad tým, ako svoje povinnosti zvládnem.

Kávy moje každodenné daj mi dnes, Pane

Posledný večer zoznamováku som na papier nakreslila červený kríž a dôležito som ho nalepila na svoju chatku, pomohla som ostatným pozbierať naše cigaretové špaky a pripravila som si oblečenie na ďalší deň. Ľahla som si a strašne som sa tešila - nielenže zajtra prídu starí veteráni, ktorých som si už obľúbila, ale bude aj plno nových tvárí. Väčšinou malí chalani - a tí sa predsa stále mlátia a niekam padajú. V polospánku som ešte myslela na všetky odraté kolená, ktoré budem najbližšie dva týždne dezinfikovať a zaspala som so spokojným úsmevom. 




Posledný deň sme upratovali. A nie...nie som to ja :D






24 komentárov:

  1. Ahoj, díky za článek a přeju hodně sil do druháku! Btw. víš, že se dáš celkem snadno vystalkovat? :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem.
      Práveže som nevedela. Nerobím si ilúzie že v ročníku niekto ešte nevie kto som, ale ak si náhodný stalker tak klobúk dole. :D

      Odstrániť
    2. Pořádi si ale nejsem jistej, jestli jsi to ty, nebo ne.. takže se ptám - byl to prof. Čihák, kdo te odvedl na první anatomická praktika? :D Jestli jso a psala si to ty, tak je to moc pěkně napsaná vzpomínka ;)
      Pozdravy posílá kolega, zdravotník z tábora

      Odstrániť
    3. Hej hej. :D Ale človeče, kto si ty?

      Odstrániť
    4. Jiny kolega te vystalkoval tak pul roku zpatky, bez vetsich problemu. ;) Tak jen se hezky uc!

      Odstrániť
    5. Navíc je to celkem jednoduchý, když si fakultní internwtová hvězda... :D

      Odstrániť
  2. Pardon, nejakým spôsobom sa mi podarilo zmazať jeden komentár, takže ďalší Anonym - na prijímačkách som bola 90.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Už som sa zľakla, že Lienka sa vráti až keď začne semester, nemala som už čo čítať, všetky články som prečítala na začiatku leta a čakala som na nové :D

    Bála by som sa byť sama na chatke, dosť že sme sa báli spolu na izbe so spolubývajúcimi, keď som bola v chatke a keď sme počuli nejaký šuchot a iné zvuky pri chatke, nie to ešte sama tam byť, asi by som zaspala jedine odpadnutím :D
    Myslela som si, že zdravotná "sestra" v tábore musí mať nejaké špeciálne kurzy minimálne, aby to mohla vykonávať. Nestalo sa tam nič vážne počas pobytu? Asi by som sa zbláznila :D

    Kitsune

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Však aj ja som sa skoro zbláznila. :D
      Hej,buď musí byť tretiačka na medicíne, nejaký vyštudovaný zdravotník alebo mať kurz Červeného kríža. Keďže my sme v škole brali na tej prvej pomoci rovnako (alebo aj viac) ako sa preberá na tých kurzoch, rozhodla som sa to risknúť.
      Či vážne... dozvieš sa v ďalšom článku. :D

      Odstrániť
  4. Ahoj, chtěla bych se zeptat, proč sis vybrala zrovna 2. LF? Zvlášť když je to v Praze, to máš ze Slovenska docela daleko, ne? Přemýšlela jsi i o jiných fakultách?

    Jinak jako vždy super článek :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ahoj, práve preto že je to ďaleko. :D Chcela som zažiť pravý študentský život na koleji so všetkým čo k tomu patrí a Prahu som si hneď na prvý pohľad zamilovala. No a z Prahy som chcela ísť buď na Jednotku alebo Dvojku (medzi týmito dvoma potom rozhodol počet vyhodených ľudí v priebehu štúdia). Ako poistku som mala Hradec. A mimochodom, nemám to až tak strašne ďaleko, ja konkrétne 4 hodiny, čo býva občas bližšie ako to majú niektorí moji českí spolužiaci. :D

      Odstrániť
    2. Děkuju za odpověď, já se právě rozhoduju mezi 2. LF, Hradcem a Olomoucem, ale asi vyhraje dvojka :-)
      Ještě bych se chtěla zeptat, nechtěla by sis založit Ask? :D

      Odstrániť
    3. Dúfam že vyhrá dvojka... :D
      No, chcela by som, ale neviem ako na to. Mimoto mi otázky v komentároch neprekážajú.

      Odstrániť
    4. Tak najedeš si na stránku Ask.fm a dáš registrace :-D nechci tě do ničeho nutit, jen si myslím, že bys to ohledně dotazů měla ty i my pohodlnější :-)
      A taky doufám :-D

      Jo a ještě jsem se chtěla zeptat, máte na 2.LF taky Půlení mediků a Poslední přednášku jako to mají v Hradci? :)

      Odstrániť
    5. Len by ma zaujímalo ako dám tú ikonku potom na blog? Viem že ti musím pripadať ako neschopná, ale ja som ledva založila aj tento blog. :D Ale pokúsim sa. No, nevolá sa to presne takto, ale podobné alebo aj rovnaké akcie máme. A k tomu vlastnú fakultnú hospodu! :D :D

      Odstrániť
    6. Tak Dr. Voják byla jedna z prvních věcí, kterou jsem si o vaší fakultě zjistila, takže o té vím moc dobře :-D
      A s tou ikonkou ti neporadím, já totiž Ask umím jen založit a tam mé schopnosti končí, takže neboj, nás neschopných je víc :D

      Odstrániť
    7. Fakt, viem že nie som objektívna, som predsa na Dvojke, ale ak hľadáš spojenie čo najmenej náročnej mediny (ak taká existuje :D) a bohatého spoločenského života tak u nás sa nesklameš... Napíš mi na lienka.medicka@gmail.com, ak chceš pokecať viac. :)

      Odstrániť
    8. Děkuju, určitě napíšu, jestli mě napadnou ještě nějaké dotazy, už jsem totiž asi všechny vyčerpala :D
      Jinak děkuju za všechny odpovědi a přeju hodně štěstí při studiu! :)

      Odstrániť
  5. Něco na sraní, něco proti sraní :D Haha, to se mi líbí. Z letošních prváckých blogů je ten tvůj můj nejoblíbenější ;)
    Takže ses na táboře měla dobře, vydělala sis těžký prachy a tvoje ego povyrostlo! Tak to má být! :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak to sa ale fakt roztápam od šťastia, ďakujem! :D
      Hej, zhrnula si moju skúsenosť z tábora jednou vetou... Hlavne to ego teda. :D :D

      Odstrániť
  6. Ach moje láska k tobě opět zahořela mocným plamenem :D :D zabil mě už ten začátek se zmdry a snoby, a ten zbytek mě jen dorazil :D :D A chci pokračování jako!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Bude, bude :D :D
      Ale však počkaj, tie decká fakt sú zmrdi a snobi, aj keď len v tom najlepšom!
      Ináč od jedného Amíka z tábora mám ďalšie youtube video z ktorého ti začne hrabať :D
      https://www.youtube.com/watch?v=ejpMgF1pugQ

      Odstrániť
    2. Ach bože, tohle mi chybělo, schovám na příští měsíc, až se budu učit na státnice :D

      Odstrániť